Zwiedzamy naszą piękną Polskę

W dniach 14 – 15 czerwca 2023 r. odbyła się szkolna wycieczka do Krakowa, Bochni i Nowego Wiśnicza. Wzięły w niej udział klasy 5 i 8 pod opieką p. Anny Rejman, p. Magdaleny Bartochowskiej i p. Marcina Toni.

Pierwszego dnia wyruszyliśmy do dawnej stolicy naszego kraju – Krakowa. Tam odwiedziliśmy najsłynniejsze miejsca. Byliśmy na Wawelu, gdzie jest m.in. Zamek Królewski, dawna siedziba władców Polski, Katedra wawelska – miejsce spoczynku wielu wybitnych Polaków. Spacerowaliśmy po Rynku Głównym, podziwiając słynne Sukiennice i kościół Mariacki z ołtarzem Wita Stwosza. O zabytkach, odwiedzanych miejscach opowiadała nam p. A. Rejman.
Jeszcze tego samego dnia pojechaliśmy do Bochni. Tamtejsza nieczynna już kopalnia soli wpisana jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Będąc ok. 250 m pod ziemią zobaczyliśmy niesamowite miejsce. Wspaniałe komory solne, wykute w soli kaplice, rzeźby. Część trasy pokonaliśmy kolejką, część pieszo, a część łodzią. Wyjątkową atrakcją była ekspozycja multimedialna, dzięki której przenieśliśmy się do dawnych czasów. Poznaliśmy księcia Bolesława Wstydliwego i księżną Kingę, zobaczyliśmy na własne oczy ciężką pracę górników i dowiedzieliśmy się wiele o roli, jaką pełniła sól. Zwiedzanie zakończyliśmy pobytem w największej z komór o nazwie Ważyn, gdzie mogliśmy pograć na boisku sportowym i gdzie spędziliśmy noc. Uzdrowisko opuściliśmy rankiem, wyjeżdżając na powierzchnię.
Drugiego dnia podróży pojechaliśmy do pobliskiego Nowego Wiśnicza, w którym znajduje się piękny zamek powstały w XIV wieku. Pełnił on funkcje obronne i był rezydencją rodu Kmitów. Zachwyciła nas wirtualna podróż, która przeniosła nas do średniowiecza, odkrywając realia życia dawnych mieszkańców. Było to możliwe dzięki urządzeniu zwanemu Oculus. Podczas już realnego spaceru po zamku zobaczyliśmy dawne meble, ubiory, obrazy, broń i poznaliśmy wiele tajemnic, które takie miejsca skrywają. Na koniec odwiedziliśmy salę tortur. Miejsce pełne grozy, które pokazuje, że dawniej nie liczono się z ludzkim życiem.
Pełni wrażeń udaliśmy się w podróż powrotną do naszej małej ojczyzny. Przywieźliśmy ze sobą nową wiedzę o miejscach, ludziach, historii i tradycji.