W Krosnie, Bóbrce i Żarnowcu

Sprawozdanie z wycieczki do Krosna, Bóbrki, Żarnowca

W dniach 28 i 29 kwietnia 2022 roku 43 uczniów klasy czwartej i piątej wzięło udział w wycieczce dofinansowanej w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „ Poznaj Polskę”.

Przygodę rozpoczęliśmy w Pijalni Czekolady w Korczynie, gdzie można było  degustować i kupić wytworzone tam produkty. Ogrzani gorącą czekoladą i nasyceni słodkościami wyruszyliśmy do Skansenu Przemysłu Naftowego w Bóbrce, gdzie zapoznaliśmy się z historią przemysłu naftowego. Zwiedziliśmy bardzo ciekawe miejsca, m.in.: kopankę Franek, kopankę Janina, warsztat mechaniczny, kuźnię kopalnianą, obejrzeliśmy urządzenia wiertnicze oraz obelisk upamiętniający założenie kopalni w Bóbrce. W kopance Franek zobaczyliśmy bulgocący olej skalny, czyli ropę naftową w naturalnej postaci. Zwiedzanie skansenu wieńczyła wizyta                  w domu Ignacego Łukasiewicza, wielkiego Polaka, który przyczynił się do rozwoju tego przemysłu naftowego. Podziwialiśmy tam ekspozycję lamp naftowych oraz interaktywną aptekę z XIX wieku. Wzięliśmy również udział w eksperymencie przeprowadzonym przez wirtualnego Łukasiewicza.

Pełni wrażeń wyruszyliśmy do malowniczej wioski, Zyndranowej, gdzie w Muzeum Kultury Łemkowskiej zapoznaliśmy się z historią Łemków, zwiedziliśmy stare chaty i obejrzeliśmy wystawę narzędzi używanych przez tę grupę etniczną w dawnych czasach.

Kolejnym punktem programu było pokonanie ośmiokilometrowego szlaku górskiego łączącego dwie uzdrowiskowe miejscowości: Rymanów i Iwonicz. Trasa prowadzi przez widokowe łąki, skąd roztaczają się rozległe widoki na okoliczne pasma Beskidu Niskiego. Mieliśmy nadzieję z grzbietu Przymiarek zobaczyć szczyty Tatr, jednak to monumentalne pasmo zostało spowite mgłą. Po trzech godzinach marszu, utrudzeni i obłoceni, ale szczęśliwi, dotarliśmy do celu.

W drugim dniu wycieczki zwiedziliśmy Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu, gdzie wzięliśmy udział w prelekcji na temat twórczości znanej pisarki, mieliśmy okazję zobaczyć oryginalne wydania jej dzieł oraz zaśpiewać pieśń „Rotę”. Następnie pani przewodnik zaprowadziła nas do dworku, w którym mieszkała Maria Konopnicka.. Z zaciekawieniem obejrzeliśmy pomieszczenia mieszkalne z czasów pobytu tam poetki.

Ostatnim punktem programu była wizyta w Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie, gdzie dowiedzieliśmy się, jak produkuje się szkło. Mieliśmy okazję zobaczyć piec hutniczy. Obserwowaliśmy pracę hutników oraz osób, które obrabiają i zdobią szkło: grawerują, malują na szkle, produkują witraże i szklane figurki. Atrakcją było wybicie medalu – pamiątki ze szkła. Również wzięliśmy udział w projekcji filmu prezentującego historię powstania huty szkła w Krośnie i innych podobnych obiektów w okolicy. Następnie zwiedziliśmy piwnice położone w zachodniej części krośnieńskiego Rynku, gdzie dowiedzieliśmy się na czym polega kunszt artystów szkła. Na koniec zakupiliśmy ciekawe pamiątki ze szkła, po czym udaliśmy się do restauracji na obiad, po którym wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu.

Na szczęście pogoda nie była kapryśna i towarzyszyły nam ciepłe promienie wiosennego  słońca, a cała wycieczka była niezapomnianym przeżyciem.  Być może niektórzy pokochają piesze wędrówki, do których zachęcał nas pan przewodnik, zapalony miłośnik gór, wskazując na zalety, jakie daje nam bliski kontakt z naturą.